Rola Lean Six Sigma w HR

Shape Image One
Rola Lean Six Sigma w HR

Efektywne działania organizacji są jednym z kluczowych czynników sukcesu firmy. Na pewno, eliminacja nieefektywnych procesów to ogromna możliwość oszczędności.

Aby dostrzec i usunąć małe efektywne działania, korporacje z każdej branży zaczęły inwestować w metodologie doskonalenia procesów, takie jak Lean Six Sigma.

Właściwie zastosowana Lean Six Sigma może prowadzić do bardziej efektywnych działań, które zapewniają klientom lepsze produkty i usługi.

Wykorzystanie tej metodologii spotkać możemy w różnych obszarach działalności organizacji, zwłaszcza w łańcuchu dostaw, technologii i produkcji. Jednak jednym z obszarów, w których do tej pory nie inwestowano w Lean Six Sigma są zasoby ludzkie.

Działy HR ze swej natury nie wydają się być obszarem, w którym usprawnienie procesów przyniosłoby korzyści. W końcu HR nie wytwarza namacalnego produktu i trudno jest ilościowo zmierzyć poziom zadowolenia z tego obszaru.

Jednak HR często świadczy usługi powtarzalne. A tam, gdzie występują rutynowe operacje, jest miejsce na usprawnienie procesów, które może prowadzić do bardziej wydajnej i efektywnej obsługi klientów (w tym przypadku pracowników firmy).

Lean Six Sigma jest niezależna od branży

Jednym z kluczowych aspektów Lean, Six Sigma i Lean Six Sigma jest to, że są one agnostykami branżowymi. Chociaż Six Sigma i Lean „zaczynały na produkcji”, ich pomysły przekładają się na każdy rodzaj działalności.

Organizacje z różnych branż, takich jak służba zdrowia , rząd, szkolnictwo wyższe i wojsko, odniosły sukces dzięki narzędziom i technikom Lean i Six Sigma.     

HR nie jest w tym temacie wyjątkowy. Tu również można odnieść sukces, podobnie jak inne operacje organizacyjne, stosując Lean Six Sigma.

Na przykład Lean Six Sigma może pomóc doskonalić HR w obszarach jak:

  • Procesy wynagradzania – ustalanie progów wynagrodzeń premiowych i zatwierdzanie godzin nadliczbowych, wyeliminowanie zbędnych formalności
  • Procesy onboardingu – każdy proces wdrożenia pracownika obejmuje „papierkową robotę” i powtarzalne zadania, które można zoptymalizować 
  • Procesy rekrutacyjne – skracanie procesów rekrutacyjnych, poprawa ich terminowości oraz efektywności procesu preselekcji kandydatów.

To tylko trzy przykłady z wielu. Tam, gdzie jest proces (a wszystko jest procesem) jest możliwość optymalizacji. Pojawia się tylko pytanie którą metodę wybrać.

Rozwój i utrzymanie pracowników

Lean Six Sigma może pomóc ograniczyć marnotrawstwo i zwiększyć wydajność procesów HR. Jednak sam dział HR może również odgrywać aktywną i ważną rolę w tworzeniu kultury Six Sigma w firmie.

Na przykład, budując organizację opartą o kulturę Lean dążymy do zatrudniania Lean and Six Sigma Black Beltów, to oni należą do najważniejszych członków organizacji, jeśli chodzi o opracowywanie i wdrażanie procesów Six Sigma. Ale gdzie można znaleźć kandydatów na to krytyczne stanowisko i kto będzie nadzorował ich rozwój?

Organizacje zazwyczaj bardzo ostrożnie podchodzą do tego, kogo wyznaczają na te kluczowe role.  

Menedżerowie HR mogą odgrywać wiodącą rolę w tym obszarze, współpracując z kierownictwem w celu ustalenia modelu kompetencji, który pomoże zidentyfikować osoby z największym potencjałem do doskonalenia się w rolach przywódczych Lean Six Sigma.

Niektóre z obszarów, na których mogą się skupić, obejmują:

  • Umiejętności komunikacyjne 
  • Zdolności przywódcze
  • Umiejętności zarządzania
  • Specjalizacja w danej organizacji procesów
  • Pozytywne nastawienie

Szkolenie i rozwijanie żółtych, zielonych i czarnych pasów jest ważne i skuteczne w poprawie ogólnej retencji pracowników, ale także umożliwia rozwój zawodowy kluczowym pracownikom. Taka sytuacja jest korzystna zarówno z punktu widzenia organizacji jak i indywidualnych pracowników. 

Kultura Six Sigma

Wiele umiejętności wymienionych dla Black Beltów jest konieczne do pełnienia funkcji lidera w HR. To nie jest przypadek. Dobrze jest mieć osoby z umiejętnościami w Six Sigma na stanowiskach kierowniczych HR. Dzisiejsze oferty pracy często zawierają listę umiejętności zawodowych związanych z Lean Six Sigma dla specjalistów HR.

Dzięki pracownikom przeszkolonym w Lean Six Sigma działy HR są lepiej przystosowane do tworzenia kultury zgodnej z Six Sigmaopartej na danych, skoncentrowanej na ciągłym doskonaleniu procesów i analitycznym podejściu. Często zdarza się, że dyrektorzy całkowicie popierają pomysł wdrożenia kultury Lean do organizacji, nie zawsze jednak wiedzą, jak ją wprowadzić.  Przeszkoleni w Lean Six Sigma specjaliści HR jako agenci zmian i adwokaci pracowników będą w stanie podjąć odpowiednie kroki, aby wdrażać kulturę ciągłego doskonalenia procesów.  

Lean Six Sigma w HR może mieć znaczący wpływ na organizację. Dla osób pracujących w HR uzyskanie certyfikatu Six Sigma jest często pierwszym krokiem w kierunku połączenia tych dwóch obszarów.  

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

error

Spotkajmy się w mediach społecznościowych!