Co to jest Design Thinking? Narzędziownik do pobrania

Co to jest Design Thinking?
Jak zastosować Design Thinking w HR?
Przykłady wykorzystania.

Design thinking zapewnia świeże spojrzenie na daną sytuację, dzięki czemu można na nowo odkryć problem i zbliżyć się do znalezienia odpowiedniego rozwiązania.

Design thinking ma na celu kreację i wdrażanie w życie innowacyjnych rozwiązań.

Design thinking jest metodą projektowania nowych produktów, ale również szukania innowacyjnych rozwiązań dla danej sytuacji.  Łączy myślenie biznesowe, które oparte jest na chłodnej analizie, kalkulacji ryzyka i racjonalnym podejściu oraz myślenie kreatywne, które cechują emocjonalność, bujanie w obłokach, nieskrępowana wyobraźnia.

Z samego założenia ta metodyka koncertuje się na ludziach – ich potrzebach, doświadczeniach i odczuciach, dlatego jest to doskonałe narzędzie dla projektów HR. Dlaczego nie stosować innowacji i myślenia projektowego w celu poprawy doświadczenia pracowników z taką samą troską, jak firma pracuje nad tym, żeby zadowolić klientów?

"Wg raportu Deloitte , 79% managerów w badaniu Global Human Capital Trends stwierdza, że DT jest ważnym i bardzo ważnym tematem w organizacji, a w firmach, w których HR jest przodującym działem, design thinking stosuje się 5 razy częściej niż w pozostałych."

Metoda Design Thinking może być zastosowana w dowolnym problemie biznesowym, który nie ma jednego oczywistego rozwiązania.

Przykłady:

Jak stworzyć miejsce pracy, które będzie przyciągało największe talenty z generacji Y?

Jak rozwiązać problem zbyt niskiego spływu aplikacji na opublikowane ogłoszenie?

Jak zoptymalizować koszty rekrutacji?

Geneza

Miejscem narodzin i rozwoju Design Thinking jest Uniwersytet Stanforda w Kalifornii. To właśnie tam, w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych pracowano i realizowano przedsięwzięcia w duchu Design Thinking, jako metody umożliwiającej transfer kreatywnych idei i nowatorskich pomysłów do biznesowego środowiska przedsiębiorców z Doliny Krzemowej.

Jednym z głównych twórców myślenia projektowego jest David M Kelley, profesor Uniwersytetu Stanforda, późniejszy współzałożyciel biura projektowego IDEO, które przy pomocy Design Thinking kreuje nowe produkty i usługi dla takich firm jak Apple, Shimano czy GE.

David M Kelley wspomina, że IDEO zrodziło się z konieczności zmiany starego modelu współpracy klient – projektant. Wcześniej, firmy technologiczne przychodziły do biura projektowego z gotowym produktem i oczekiwały projektu ładnej obudowy. Często okazywało się, że projektanci mieli przełomowe pomysły dotyczące funkcjonowania całego urządzenia, ale na zmiany było już za późno. IDEO poprzez angażowanie projektantów już w fazie koncepcji produktu jest w stanie wypracować dużo bardziej innowacyjne rozwiązania
Firma posiada swoje biura w  San Francisco, Chicago, Nowym Yorku, Bostonie, Londynie, Monachium, Szanghaju, Singapurze, Mumbaju, Seulu i Tokyo.  Zatrudnia obecnie ponad 550 pracowników w różnych obszarach, specjalistów w branżach naukowych, technologicznych, społecznych i biznesowych.Założona w 1991 r. firma zapoczątkowała komercyjne zastosowanie Design Thinking, jako metody dedykowanej nie tylko do projektowania produktów i wzornictwa, ale przede wszystkim w zakresie doradztwa strategicznego i biznesowego dla firm, wspierając je w obszarach dotyczących organizacji, zarządzania zmianą, innowacjami, relacjami a także sprzedażą, marketingiem i komunikacją.  Obecnie szefem firmy IDEO jest Tim Brown.Kolejnym etapem rozwoju i popularyzacji metody Design Thinking jest powstanie w 2004 r.  Instytutu Designu na Uniwersytecie Stanforda potocznie zwanego d.school. Założony z inicjatywy Davida M Kellego, przy wsparciu finansowym Hasso Plattnera, interdyscyplinarny ośrodek projektowy pozwala studentom z różnych specjalizacji realizować projekty wg. metody Design Thinking dla firm, fundacji czy społeczności lokalnych. W 2007 roku w Poczdamie powstał HPI School of Design Thinking, który w partnerstwie z d.school uczy i promuje Design Thinking w Europie.[2]

Jak wygląda proces?

Design thinking ma na celu kreację i wdrażanie w życie innowacyjnych rozwiązań.

W praktyce istnieją różne etapy projektowe oraz ich nazewnictwo. Ostatecznie jednak sprowadzają się do analogicznej ścieżki działań. Proces design thinking został podzielony na etapy, według których należy przechodzić przez tok twórczego projektowania.

  1. Empatia, czyli rozpoznanie i głębokie zrozumienie potrzeb lub problemów grupy docelowej.
  2. Problem, czyli zdefiniowanie prawdziwego problemu na podstawie informacji z etapu 1.
  3. Ideacja, czyli generowanie rozwiązań.
  4. Prototyp, czyli wstępne zaprojektowanie rozwiązania.
  5. Test, czyli sprawdzanie w formie pilotażu zaprojektowanych rozwiązań i badanie ich skuteczności oraz wprowadzanie niezbędnych korekt (proces iteracji).
  6. Wdrożenie, czyli wykorzystanie doświadczeń z testowanych rozwiązań i wybranie najlepszego wariantu, który wprowadzamy w życie.

Metoda Design Thinking może być zastosowana w dowolnym problemie biznesowym, który nie ma jednego oczywistego rozwiązania.

Design thinking zapewnia świeże spojrzenie na daną sytuację, dzięki czemu można na nowo odkryć problem i zbliżyć się do znalezienia odpowiedniego rozwiązania.

Case Studies:

#Uproszczenie procesów biznesowych

General Electric dokonał uproszczenia strategicznych procesów biznesowych wprowadzając Design Thinking i upraszczając model zarządzania wydajnością, dzięki nowej aplikacji mobilnej do zarządzania i współpracy, a także nowy zestaw zasad pracy. Firma używa teraz tej zwinnej metodyki w całym procesie rozwoju produktu i uczy, jak pomóc menedżerom zespołów “robić mniej” i “koncentrować się”.

#Eksperymentalny program edukacyjny

Nestlé i Qualcomm wykorzystali Design Thinking do rozwoju intuicyjnego, eksperymentalnego programu edukacyjnego. Tworzenie programów uczenia się zaczyna się od poznania jednostki i kontekstu jej pracy, a nie modelu. Oferują one sposoby uczenia się, które są o wiele bardziej inspirujące, wciągające i prowadzą do wyższego poziomu umiejętności. Dodatkowo wykorzystywane są nowe technologie, aby promować ciągłe uczenie się.

#Rutynowe zadania HR

Innowacyjne narzędzia cyfrowe, które wykorzystują myślenie projektowe mają również zastosowanie w rutynowych zadaniach HR i czynią je bardziej wydajnymi i łatwymi, przy jednoczesnej poprawie doświadczenia pracowników. Australia and New Zealand Banking Group opracował łatwą w obsłudze aplikację mobilną, która umożliwia pracownikom zarządzanie swoim czasem pracy, obecnością oraz harmonogramem urlopowym, jednocześnie umożliwiając im współpracę z kolegami. DuPont całkowicie przeprojektował swój portal internetowy dla HR w oparciu o doświadczenie użytkownika końcowego, co znacznie skróciło czas jaki pracownicy spędzają na realizacji tradycyjnych procesów.

#Zindywidualizowany proces wdrażania nowych pracowników

Jedna z czołowych australijskich firm telekomunikacyjnych Telstra mierzyła się z problemem zatrudniania i szkolenia rok rocznie tysięcy pracowników. Skomplikowane systemy, oferty produktowe, plany cenowe i procesy przytłaczały nowych pracowników i zmniejszały obroty firmy. Wykorzystując Metodologię Design Thinking i w oparciu o doświadczenia pracowników, firma zaprojektowała nowy zindywidualizowany 90 dniowy proces wdrożenia. Zaowocował on wzrostem wydajności i zaangażowania nowych pracowników. Dziś Telstra wykorzystuje DT w procesie poprawy rozwoju przywództwa, usług HR, programów zarządzania zmianą i innych 22 programach rozwoju pracowników.

Design thinking jest metodą projektowania nowych produktów, ale również szukania innowacyjnych rozwiązań dla danej sytuacji.

Darmowe narzędzia do pobrania:

Zapraszamy na praktyczne warsztaty generowania innowacyjnych rozwiązań w HR przy użyciu metodologii Design Thinking.

Sprawdź szczegóły kursu design thinking

Uwaga! Na to szkolenie możesz otrzymać dofinansowanie, skontaktuj się, aby sprawdzić możliwości.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

error

Spotkajmy się w mediach społecznościowych!