Co o technologii w pracy myślą pracownicy? Raport z badania CIPD (06.2020)
Pandemia COVID-19 rzuciła światło na technologię, która umożliwia pracę wielu organizacjom do elastycznej i zdalnej pracy. Jednak okoliczności te zwróciły także uwagę na inne kwestie, takie jak produktywność, równowaga między życiem zawodowym a prywatnym,zaangażowanie i dobre samopoczucie pracowników, które należy wziąć pod uwagę przy wprowadzaniu nowych technologii w miejscu pracy.
Jeżeli technologia ma prowadzić do osiągnięcia lepszych wyników pracowników i firm, należy podczas wprowadzania nowych rozwiązań wziąć pod uwagę szerszy kontekst cyfryzacji i postępu technologicznego.
CIPD (ang. Chartered Institute of Personnel and Development) w swoim raporcie z czerwca 2020r. na temat doświadczenia pracowników związanych z technologią w miejscach pracy opiera się na szeregu badań, których celem jest lepsze zrozumienie w jaki sposób technologia wpływa na doświadczenie pracowników, ich efektywność oraz jakość pracy.
Poniżej kilka kluczowych wniosków i rekomendacji dla pracowników HR, którzy mierzą się z wprowadzaniem nowych technologii w ich organizacjach.
Technologie w pracy to duży potencjał, tylko wtedy gdy pracownicy będą zaangażowani w ich implementacje
Kluczowe wnioski z badania:
Postrzeganie automatyzacji przez pracowników i jej wpływ
Zdecydowana większość pracowników uważa, że jest mało prawdopodobne, aby część (72%) lub całość (91%) ich pracy została zautomatyzowana w przyszłym roku.
Tylko 28% pracowników zostało przeszkolonych w celu przygotowania się do zmiany roli z powodu automatyzacji.
32% pracowników oczekujących pewnego stopnia automatyzacji oczekuje również poprawy jakości pracy
Wpływ zmiany wykorzystania technologii na efektywność i doświadczenie pracowników
32% pracowników zgłasza zmianę w korzystaniu z jednej lub więcej technologii w ciągu ostatniego roku.
Spośród osób, które doświadczają zmiany użytkowania technologii, 50% uważa, że potrzebują teraz więcej umiejętności i wiedzy, aby wykonywać swoją rolę, a 40% uważa, że ich zadania w pracy stały się bardziej złożone.
80–93% pracowników nie uważa, że wzrost technologii poprawił wyniki biznesowe.
Dobre samopoczucie i równowaga między pracą a życiem prywatnym
29% pracowników twierdzi, że korzystanie z urządzeń przenośnych zaciera granice między pracą a życiem rodzinnym.
30% twierdzi, że korzystanie z urządzeń przenośnych utrudnia odejście od pracy.
Około jedna czwarta pracowników twierdzi, że ich praca miała negatywny wpływ na zdrowie fizyczne (24%) lub psychiczne (26%).
Wykorzystanie mediów społecznościowych do pracy wzrosło od 2013 r., Zwiększając się z 27% do 37%.
Monitorowanie i nadzór
45% pracowników uważa, że monitorowanie odbywa się obecnie w ich miejscu pracy.
86% uważa, że monitorowanie i nadzór w miejscu pracy wzrosną w przyszłości.
73% pracowników uważa, że wprowadzenie monitorowania miejsca pracy naruszyłoby zaufanie między pracownikami a ich pracodawcami.
Głos pracowników
Tylko 35% pracowników i / lub ich przedstawicieli było konsultowanych w sprawie wprowadzenia i / lub wdrożenia nowych technologii.
Tam, gdzie nie konsultowano się z pracownikami w sprawie zmiany technologii, tylko 20% pozytywnie ocenia prawdopodobny wpływ na jakość ich pracy, w porównaniu z 70% w przypadku tych, z którymi się konsultowano.
Zalecenia dla pracowników działów HR
Działy HR odgrywają strategiczną rolę w projektowaniu i transformacji technologicznej
Zanim zapadnie decyzja o inwestycji w nowe technologie skonsultuj to z pracownikami, dział HR w tej sytuacji to wewnętrzny rzecznik pracowników.
Buduj zaufanie, projektując strategie zarządzania zmianami i strategie komunikacyjne, które pomogą ludziom przejść i zrozumieć wpływ technologii na ich życie zawodowe. Upewnij się, że zamierzony cel, wyniki i granice jakiegokolwiek monitorowania są jasno, wyjaśnione i poparte polityką.
Usprawnij szkolenie i rozwój pracowników poprzez nowoczesne rozwiązania edukacyjne, które będą wspierać pracowników w wykorzystaniu nowych technologii w przyszłości.
Opracowując kompleksowe podejście organizacji do zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników zastanów się w jaki sposób sprostać oczekiwaniom pracowników w kwestii korzystania z nowych technologii w pracy. Być może warto wprowadzić rozwiązania dotyczące „bycia online”, korzystania z poczty i komunikatorów.