Dlaczego onboarding nowych pracowników jest ważny?

Po skończonym procesie rekrutacji, rozmowach kwalifikacyjnych, kolejnym etapem jest podpisanie umowy.

Niemal oczywisty jest fakt, że często po żmudnym procesie, menedżerowie chcieliby zrobić dobre pierwsze wrażenie i sprawić, aby pierwsze dni, tygodnie i miesiące dla nowego pracownika były jak najbardziej satysfakcjonujące, aby wysiłek i zasoby poświęcone na rekrutację nie poszły na marne.

Odpowiedzią na to jest skuteczne wdrożenie nowego pracownika.

O dziwo, pracodawcy często pomijają onboarding. Powodem tego jest brak czasu, brak zasobów, brak siły roboczej i ogólna dewaluacja znaczenia okresu próbnego pracownika w pracy.

Powołując się na badania, firmy, które nie dbają o skuteczne wdrożenie pracowników mają kłopoty z zatrudnieniem nowych kadr, a także z utrzymaniem już zatrudnionego personelu.

Dobre pierwsze wrażenie

Nowi pracownicy często podejmują decyzje o tym, czy pozostać w firmie przez dłuższy czas w pierwszych tygodniach zatrudnienia. Wiele badań zilustrowało ten fakt, a także pozytywny wpływ, jaki dobrze zaprojektowany i wdrożony program onboardingowy może mieć wpływ w na tę decyzję. Według badania przeprowadzonego przez Aberdeen Group, 90 % pracowników decyduje czy chce pozostać w firmie przez dłuższy czas w ciągu pierwszych sześciu miesięcy pracy. Zgodnie z tym faktem prawie jedna trzecia nowo zatrudnionych pracowników zgłasza poszukiwanie nowej pracy w ciągu pierwszych sześciu miesięcy pracy. Takie „odejścia z pracy” mogą znacznie obniżyć wydajność w Twojej firmie, ponieważ wiele z tych osób nie tylko myśli o nowej pracy, ale faktycznie odchodzi w ciągu pierwszego roku zatrudnienia. Kolejne badanie pokazuje całkowitą utratę nowych pracowników w ciągu roku na jedną czwartą zatrudnionych osób – jedna na pięć osób odchodzi w ciągu pierwszego miesiąca, a tylko połowa z nich zostaje na swoim stanowisku.

Dlaczego proces wdrożenia nowego pracownika jest tak ważny?

Pomyśl o znaczeniu pierwszych wrażeń. Niezależnie od tego, czy jest to pierwsza randka, czy pierwsze spotkanie z nowym lekarzem, sposób, w jaki rozpoczynają się te interakcje, często wskazuje, jak długo potrwa związek. Jeśli na pierwszą wizytę udałeś się do lekarza, który nie był zbyt przyjazny, istnieje duża szansa, że nie będziesz chciał do niego wracać.

Ta sama logika obowiązuje w miejscu pracy.

Każdy kto zmieniał pracę wie, że uczucie, które towarzyszy nowemu pracownikowi to niepewność. Nawet jeśli nowy pracownik znalazł pracę, której szukał bardzo dawno nie jest do końca przekonany, czy dokonał właściwego wyboru. Jak poradzi sobie z nowymi wyzwaniami? Jak będzie układać się nowa współpraca. Pierwsze dni zatrudnienia to czas, w którym pracownik weryfikuje swoją decyzję.

Jakie pierwsze wrażenie będą mieć pracownicy, którzy po rozpoczęciu pracy nie będą mieli przygotowanych miejsc pracy, nie będą mieli formalnych programów, które pozwolą im się przyzwyczaić do kultury firmy, ich nowej pozycji, nowych współpracowników, zasad i przepisów organizacyjnych oraz minimalnych oczekiwań ?

Niektórzy pomyślą, że firma jest zdezorganizowana; inni mogą myśleć, że organizacja nie ceni ich umiejętności. Ale większość pracowników utknie w tyle za krzywą uczenia się, zajmując miesiące dłużej niż to konieczne, aby osiągnąć akceptowalny poziom wydajności pracy. Jeśli chcesz zatrzymać pracowników i zmaksymalizować ich efektywność, zacznij od zainwestowania czasu i zasobów w stworzenie skutecznego procesu wdrażania.

 

JAKA JEST RÓŻNICA POMIĘDZY ONBOARDINGIEM I WPROWADZENIEM?

Chociaż oba procesy są powiązane i mogą przynosić korzyści sobie nawzajem, wdrażanie, czyli onboarding oraz wprowadzenie są różne. Najlepszym sposobem na ich rozróżnienie jest spojrzenie na wprowadzenie jako pojedyncze wydarzenie, a na wdrożenie jako na ciągły proces.

Wprowadzenie koncentruje się na tematach takich jak polityka firmy, przegląd regulaminów firmy oraz wypełnianie niezbędnych formularzy i dokumentów. Zazwyczaj wszystko odbywa się w ciągu jednego dnia. Onboarding to proces tworzenia długoterminowych relacji między kierownictwem a pracownikiem. Ma to na celu wdrożenie nowego pracownika w kulturę firmy, poinformowanie, że podjął właściwą decyzję, promowanie deklaracji misji firmy i skrócenie czasu potrzebnego nowemu pracownikowi na uzyskanie pełnej efektywności.

CZĘSTE BŁĘDY PODCZAS ONBOARDINGU

Największym czynnikiem przyczyniającym się do nieskutecznych programów wdrożeniowych jest brak zasobów i czasu. Wielu menedżerów i przełożonych woli raczej pozwolić pracownikom uczyć się w pracy, niż podejmować niezbędne kroki w celu zapewnienia odpowiednich instrukcji.

 

W rezultacie duża część programów jest łączona w jednodniową sesję wrzutową, w której pracownicy są przytłoczeni informacjami i prawdopodobnie będą mieli trudności z przyswojeniem ich wszystkich na raz. Po zakończeniu krótkiego programu materiały są wysyłane na stanowiska pracy i oczekuje się, że nowi pracownicy będą wiedzieli wszystko, co muszą wiedzieć, aby ukończyć pracę zgodnie ze specyfikacjami danego stanowiska.

NAJCZĘSTSZE BŁĘDY:

– Robienie wszystkiego w jeden dzień: Pierwszy dzień w nowej pracy jest często gorączkowy. Zamiast rozpoczynać i kończyć proces w ciągu jednego dnia, zastosuj bardziej przejściowe i praktyczne podejście.

– Oczekiwanie na ostatnią chwilę: Brak przygotowanego miejsca i narzędzi do pracy. Z pozoru błahe rzeczy powodują, że firma wygląda na nieprzygotowaną i nieprofesjonalną.

– Pomijanie przywitania: Rozpoczęcie nowej pracy jest ciężkim przeżyciem, nie narażaj nowego pracownika na niepotrzebny stres przez samodzielne zapoznawanie się z wszystkimi pracownikami firmy. Zaproszenie menadżera, przełożonego lub właściciela firmy to dobry sposób na powitanie nowoprzybyłego.

– Liczenie tylko na siebie: Możesz nie mieć dużego doświadczenia z programami wdrożeniowymi lub nie mieć czasu ani siły roboczej, aby ich do tego zaangażować. Zastanów się, czy nie współpracować z zewnętrznym dostawcą, aby pomóc Ci we wdrożeniu.

CZYM CHARAKTERYZUJE SIĘ DOBRY PROGRAM WDROŻENIOWY?

Modelowy program wdrożeniowy koncentruje się na poprawie nawyków pracy, instruowaniu nowych pracowników o ich podstawowych obowiązkach i ułatwianiu bezproblemowej integracji z firmą.

PRZYKŁADY UDANYCH STRATEGI POKŁADOWYCH

– Rozpocznij natychmiast po zatrudnieniu: możesz zacząć robić dobre pierwsze wrażenie, gdy tylko nowy pracownik przyjmie pracę. Zastanów się nad wysłaniem paczki powitalnej z instrukcją dla pracowników i dostępem do witryny firmy. Opublikuj informacje o przybyciu nowego pracownika na długo przed rozpoczęciem pracy, aby nowy pracownik mógł zostać ciepło przyjęty. Przed podjęciem decyzji o wdrożeniu przed pierwszym dniem Twój najnowszy pracownik wie, że jest ceniony i przyjeżdża do dobrze zarządzanej organizacji.

– Znajdź mentora: nowy pracownik nie zostanie przytłoczony nadmiarem wiadomości i nie będzie próbował się dostosować do nowego miejsca pracy i stanowiska od razu w 1 Dniu: proces ten może trwać kilka dni, a nawet tygodni. Dlatego poznanie nowego pracownika z mentorem, który poprowadzi go przez pierwszy miesiąc, może być bardzo pomocny. Mentor może pokazać nowemu pracownikowi miejsca, gdzie zjeść lunch, zaaklimatyzować go w kulturze firmy i wzmocnić oczekiwania dotyczące nowej pozycji.

– Uprość proces i daj sobie czas: cierpliwość jest kluczowa, jeśli chodzi o tworzenie skutecznego programu wdrożeniowego. Nie przytłaczaj swojego nowego pracownika zbyt dużą ilością informacji zbyt wcześnie i nie ustalaj limitu czasu na jego przyspieszenie (z uzasadnionego powodu). Onboarding to ciągły proces, a nie pojedyncze wydarzenie.

– Ustal cele i kamienie milowe: Zamiast niejednoznaczności oczekiwań, podaj konkretne cele, które Twój nowy pracownik może osiągnąć w ciągu trzech miesięcy, sześciu miesięcy lub roku. Po pierwsze, daje to nowemu pracownikowi coś do pracy; po drugie, natychmiast określa oczekiwania.

 

Podobał Ci się wpis? Zostaw komentarz lub prześlij go dalej. 

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat skutecznego wdrożenia pracownika do firmy zapraszam do kontaktu z TalentSferą. Współpracowaliśmy zarówno z małymi firmami, ale także z korporacjami, aby skutecznie wdrożyć programy onboardingowe w ich organizacjach. 

 

 

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

error

Spotkajmy się w mediach społecznościowych!